Ako si stanoviť ciele do nového roka?

Nový rok je za dverami, a mnohí z nás si začínajú zhromažďovať kariérne či osobné ciele, čo by chceli dosiahnuť v roku 2022. Ako na to? Ďalší rok je z nami a to je ten správny čas bilancovať s tým čo sme dosiahli alebo aj nedosiahli a samozrejme s tým je spojené aj stanovenie si nových cieľov na ďalší rok. Na to aby ste si ciele či predsavzatia splnili je potrebná hlavne tvrdá práca a neustále pripomínanie, toho čo ste si zaumienili. Dôležitým krokom je zapísať si svoje hlavné ciele na papier a mať ich vždy blízko seba. Asi najdôležitejšie je, rozdeliť si ciele “na drobné” nesnažiť sa stanoviť si 10 obrovských cieľov, ktoré možno už pri písaní viete, že nie sú úplne splniteľné. Ciele či predsavzatia by mali byť stanovené tak aby ste boli schopní výsledok zmerať, alebo si povedať “áno toto sa mi podarilo”. Ako si stanoviť kariérne ciele? V prvom rade je potrebné vyhodnotiť si svoje pracovné pôsobenie v minulom roku. Ste spokojní s vašou súčasnou prácou? Zarábate toľko koľko by ste chceli? Máte na pracovisku dobré vzťahy? Ste v práci spokojní? Na všetky tieto otázky si treba úprimne odpovedať. Máte dostatočné zručnosti ? Ďalším bodom je rozanalyzovať svoje zručnosti a schopnosti. Rozpísať si svoje silné či slabé stránky, talenty a zručnosti, ktorými disponujete. Cieľom môže byť rozvíjanie týchto silných stránok, ktoré by ste chceli využiť vo vašej kariére či už v súčasnej alebo novej práci. Ak si hľadáte novú prácu a teda v súčasnej práci nie ste spokojní, je dobré si spraviť kariérny prieskum a rozanalyzovať si rôzne pracovné ponuky. Veľmi dôležitým krokom je VZDELÁVANIE. Absolvujte kurzy, online kurzy, na získavanie nových vedomostí a zručností a tým zvýšili svoju hodnotu či odbornosť vo svojej práci. Na záver je dôležité stanoviť si konkrétne ciele, ako sme už na začiatku spomínali. Konkrétny cieľ však musí obsahovať aj kroky, ktoré budete plniť na jeho dosiahnutie. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac. Zdroj: Sociálna poisťovňa

Podnikatelia môžu žiadať o dotáciu na nájomné, ak sú zasiahnutí treťou vlnou

Ministerstvo hospodárstva opäť spúšťa vyplácanie dotácií na nájomné. Dokedy môžu podnikatelia požiadať o dotáciu? Vyplácanie dotácií sa bude týkať prevádzok, ktoré boli povinne zatvorené alebo bolo obmedzené fungovanie počas tretej vlny pandémie. Podnikatelia už môžu podávať elektronické žiadosti. Aj tentoraz sú oprávnenými žiadateľmi o dotáciu nájomcovia, ktorí o peniaze budú žiadať prostredníctvom prenajímateľov. V akej výške bude dotácia? Dotácia bude vo výške, v akej bola poskytnutá zľava z nájomného na základe dohody medzi prenajímateľom a nájomcom- najviac vo výške 50 % nájomného za obdobie sťaženého užívania Ak sa prenajímateľ a nájomca dohodnú na nižšej zľave, nájomca bude mať možnosť zaplatiť toto nájomné v rovnako vysokých pravidelných mesačných splátkach do 48 mesiacov.  O dotáciu môžu podnikatelia žiadať do 28.2.2022. Disponibilný objem zdrojov na rok 2021/2022 na výzvu je 10 mil. eur. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac. Zdroj: Ministerstvo hospodárstva SR

Ako sa premenila globálna ekonomika po príchode pandémie korovírusu?

Od začiatku pandémia COVID-19 ubehli dva roky. Aký dopad má zdravotná kríza na svetovú ekonomiku? Nepretržitý hospodársky rast prerušila až Pandémia vírusu SARS-CoV-2, v Spojených Štátoch to bola za posledných 75 rokov najdlhšie trvajúca prosperita. Zdravotná kríza výrazne prispela aj k štrukturálnym zmenám a podpísala sa oveľa tvrdšie ako finančná kríza počas rokov 2008 a 2009. Spôsobila hlboký hospodársky pokles po celom svete. Aj v najvyspelejších krajinách sveta klesal hrubý domáci produkt. Počas tejto krízy sme zaznamenali rovnomerný dopas na vo všetkých odvetviach. V priebehu súčasnej ekonomickej krízy vidíme nerovnomerný dopad. Najväčší zásah zažila letecká doprava hneď na začiatku pandémie taktiež aj cestovný a automobilový priemysel ako taký. Zatiaľ čo naopak iné odvetvia zaznamenali vysoký nárast, ide o farmaceutický priemysel alebo informačné a komunikačné technológie. Absolútny úbytok cestujúcich bol vlaňajšieho roku 2,7 miliardy a aerolínie prišli na tržbách o 371 miliárd dolárov. Bilancia tohto roku nemá byť oveľa lepšia. Koronakríza zintenzívnila najmä spolupráce medzi technologickými a farmaceutickými spoločnosťami. Z tejto kooperácie bude bude ťažiť farmaceutický priemysel najbližšie roky. Ľudia sa museli naučiť fungovať v online prostredí, kvôli obmedzeniam šírenia nákazy. Technologické spoločnosti vládnu rebríčku najhodnotnejších firiem sveta. Prvým je gigant Apple. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac.

Od 1.1. 2022 bude pandemický rodičovský príspevok zrušený

Vláda schválila zrušenie pandemického rodičovského príspevku. Ako bude vyplácaný tento príspevok tým, ktorí ho ešte poberajú? Pandemický rodičovský príspevok pomohol v čase zhoršenej epidemiologickej situácie tým rodičom, ktorí by si po ukončení vyplácania klasického rodičovského príspevku nemohli zabezpečiť príjem vlastným pričinením. Toto opatrenie splnilo svoj účel a pomohlo cca 24 000 rodičom. Od začiatku poskytovania pandemického rodičovského príspevku až k 31.10.2021 ho poberalo 24 371 osôb na  25 176 detí v celkovej výške 56 681 033,16 eura. Vládne nariadenie nadobudne účinnosť 1. januára 2022, čo v praxi znamená, že posledný raz dostanú rodičia vyplatený pandemický rodičovský príspevok za mesiac december 2021 v januári 2022. Nárok na pandemický rodičovský príspevok mali tie osoby, ktorých dieťa  tri roky (resp. šesť rokov, ak ide o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom), a nemali nárok na príjem zo závislej činnosti, náhradu mzdy, príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, alebo neboli poberateľmi dávky sociálneho poistenia, dôchodku starobného dôchodkového sporenia, dôchodku doplnkového dôchodkového sporenia, dávky sociálneho zabezpečenia, príspevku na opatrovanie na toto dieťa, alebo nemali nárok na rodičovský príspevok na mladšie dieťa. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac. Zdroj: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR

Ako zvládnúť Vianoce z finančného hľadiska?

Pre mnoho domácností, sú Vianoce zaťažkávacou skúškou pre rodinný rozpočet. Je prirodzené, že ľudia si chcú dopriať viac, treba však dbať na to aby nás neovplyvnili nepremyslené rozhodnutia. Ako sa tomu vyhnúť? Toto obdobie by malo byť plné pokoja, radosti no často krát sú pre nás a naše peňaženky tieto sviatky stresujúce. Jednou zo základných rád, ako predísť veľkému míňaniu úspor je, stanoviť si presný rozpočet, koľko si môžete dovoliť minúť. Je však dôležité túto hranicu počas nakupovania nenavyšovať a predídete tak impulzívnemu nakupovaniu. Mať nákupný zoznam je tiež veľmi dôležité. Budete ľahšie a rýchlejšie vyberať. Mnoho darčekov môžete aj vlastnoručne vyrobiť či vymeniť s priateľmi. Takéto vyrobené darčeky majú špeciálnu pridanú hodnotu. Je v nich vložená vaša vlastná práca, cit a hodnota, ktorou je pre vás človek, pre ktorého je darček určený. Ideálny prípad je ak nákupy budete financovať z vlastných úspor a nesiahnete po úveroch. Nákupy darčekov na splátky či z úverov by ste mohli neskôr oľutovať. Ak je však úver jedinou možnosťou myslite na že je záväzok splácať požičané peniaze každý mesiac. Je jedno či v tom období máte prácu alebo nemáte, či ste chorí alebo máte ďalšie nepredvídané výdavky. Nie je rozumné aby ste sa dostali do finančných problémov preto, aby ste potešili niekoho iného. Šetriť by ste mali už v dostatočnom predstihu, preto ak by ste si chceli budúci rok dopriať ešte štedrejšie Vianoce, začnite rozmýšľať nad darčekmi už oveľa skôr. Je však dôležité si uvedomiť, že Vianoce sú hlavne sviatkami pokoja, šťastia oddychu v kruhu najbližších. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac.

Finančná správa mení doručovanie dokumentov k spotrebnej dani

Pred nedávnom finančná správa oznámila zmeny akou formou, bude zasielať dokumenty. Ďalšou zmenou je aj zasielanie dokumentov za spotrebné dane. Ako to bude po novom? Finančná správa na základe zákona o e- Governmente môže duálne doručovať elektronických úradných dokumentov (EÚD) v oblasti správy spotrebných daní len do konca roka, prostredníctvom portálu (PFS). Po novom sa od tohto dátumu bude doručovať EUD len do elektrinickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy (ÚPVS). Od 1. januára 2022 si budú môcť daňové subjekty prevziať EÚD výlučne v elektrickej schránke na ÚPVS. Začne fungovať obojsmerná elektronická komunikácia a finančná správa bude takýmto spôsobom doručovať subjektom EÚD už všetky druhy daní. V tom rozhodnutí sa nachádzajú však ale aj výnimky. Týkať sa to bude zahraničných osôb. Ak tieto osoby nebudú mať zriadenú schánku na ÚPVS ale majú zriadenú schránku na PFS, finančná správa im bude doručovať dokumenty do elektronickej osobnej schránky na PFS. Prístup osôb k elektronickým službám v rámci osobnej internetovej zóny na PFS zostane aj po ukončení duálneho doručovania na PFS nezmenený. Daňové subjekty budú mať prístup k elektronickej podateľni, k výpisu zo svojho osobného účtu, alebo bude prístupný napr. spis v elektronickej podobe. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac. Zdroj: Finančná správa SR

Daňovo-odvodová revolúcia a podpora rodín, práce a firiem

Ministerstvo financií SR predstavilo daňovo-odvodovú reformu s názvom Daňová revolúcia.Predstavené boli 3 časti a to podpora rodiny, práce a firiem. Aké to bude mať výhody? Ministerstvo financií SR sa rozhodlo zlúčiť prídavok na dieťa pri študentoch a daňový bonus na 50 eur, dnes je to 25,50 a 23,22 eur. Nárok má vzniknúť automaticky každému študentovi nad 18 rokov, bez ohľadu na to, či jeho rodič pracuje. Rekreačný bonus, na ktorý by mali nárok deti s pracujúcim rodičom by mal slúžiť na podporu domáceho cestovného ruchu a celkovú výšku podpory takto ministerstvo odhaduje na viac ako 320 miliónov eur ročne, čo je päťnásobok dnešnej podpory. Cieľom tejto reformy je eliminovať dopady chudoby na rozvoj talentov detí. Daňový bonus pre dieťa pracujúcich rodičov za zvýši z pôvodných 23-46 eur na 70 eur. Ďalšou časťou daňovej revolúcie je zníženie daňovo-odvodové zaťaženie práce. Hrubá mzda zamestnanca by sa podľa nášho návrhu mala zdaňovať 19 %, zatiaľ čo zamestnávateľ za neho zaplatí odvod vo výške 39 %. Príjem do výšky 357 eur by sa nemal zdaňovať vôbec a nebude podliehať ani odvodom. Ministerstvo financií plánuje zjednodušiť život aj účtovníkom – dane a odvody by sa mali vyberať na jednom mieste. Tretia časť daňovej revolúcie je zameraná na zdaňovanie firiem.  Daň z príjmu pre právnické osoby by sa podľa tohto návrhu mala znížiť na 19 percent z pôvodných 21 %. Podnikateľ si zároveň bude môcť dodatočne znížiť základ dane až o 50 percent, a to tým, že si urýchli odpis produktívneho majetku. Majiteľ viacerých firiem sa navyše bude môže rozhodnúť pre skupinové zdaňovanie, ktorým si vysporiada zisky a straty medzi svojimi firmami. Financie na časť týchto opatrení plánuje ministerstvo financií vybrať z vreciek podvodníkov. Pripravované opatrenia prinesú do štátnej kasy dodatočných 60 miliónov a zavedením e-faktúry sa ušetrí podľa prepočtov až 127 miliónov eur. Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac. Zdroj: Ministerstvo financií SR

Aké zmeny chystá rezort práce?

Ministerstvo práce pripravilo zákon o sociálnom poistení. Zmeny, ktoré schválila vláda v novele zákona sa týkajú ochrannej lehoty pre tehotné ženy, zavedenie elektronickej PN, ale upravuje aj československé dôchodky. Predlžovať sa bude ochranná lehota pre tehotné ženy. Doteraz bolo platné, že žena musela otehotnieť ešte počas pracovného pomeru, teraz však môže otehotnieť do 6 mesiacov do jeho ukončenia. Táto úprava bude platná od 1. Januára 2023 a jej cieľom je garantovať istotu materskej, alebo tehotenského príspevku pre ženu. Ktorá otehotnela v období 180 dní od ukončenia nemocenského poistenia. Ďalšou novinkou bude zavedenie elektronického potvrdzovania dočasnej pracovnej neschopnosti ( ePN). V roku 2022 bude môcť lekár potvrdiť PN elektronickou formou, ktorá významne zníži administratívne zaťaženie poistencov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, zamestnávateľov ako aj Sociálnej poisťovne. V súčasnosti sa používa 5- dielne tlačivo, nahradenie elektronickou formou bude oveľa ekologickejšie. V prechodnom období do 31.marca 2023 bude prebiehať duálny systém potvrdzovania o PN. Lekár bude môcť vystavovať elektronické alebo papierové potvrdenia. Zmena pripadá aj na československé dôchodky. Upravuje sa spôsob výpočtu sumy starobného dôchodku poistencov, ktorým vznikol nárok na starobný dôchodok pred 1. januárom 2004 a zároveň získali pred 1. januárom 1993 československé obdobie dôchodkového poistenia, za ktoré poskytuje starobný dôchodok Česká republika. V mnohých prípadoch poistencovi tento nárok nevznikol, alebo nebol vyplatený a poberal tak iba čiastkový dôchodok od Slovenskej republiky. Suma starobného dôchodku týchto poistencov sa bude po novom určovať podľa právnych predpisov Slovenskej republiky a to v celej dĺžke. Výška dôchodku sa vypočíta z celého obdobia dôchodkového poistenia (vrátane československého obdobia). Zaujímajú vás podobné témy, ako je investovanie či samotné financie? Absolvujte nás vstupný seminár a dozviete sa #vzdyviac. Zdroj: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR

Zmena komunikácie finančnej správy

Finančná správa mení typ komunikácie od 1. januára budúceho roka  s daňovými subjektmi. Komunikácia bude prebiehať naplno obojsmerne. Od 1.1. 2022 bude finančná správa komunikovať s daňovými subjektmi, obojsmerne elektronicky. Daňovníci tak už nebudú dostávať tzv. žlté lístky do poštovým schránok, ale finančná správa im bude zasielať, či už rozhodnutia alebo úradné dokumenty, na Ústredný portál verejnej správy. Daňovníci si taktiež budú môcť nastaviť zasielanie notifikácii o novej správe v schránke ÚPVS  a to buď zasielaním oznámenia na email alebo prostredníctvom SMS správy. Ak sa vyskytne situácia, že daňový subjekt nemá schránku na ÚPVS aktivovanú na elektronické doručenie, zabezpečené doručenie bude cez “Centrálne úradné doručovanie”. V rámci tejto služby sa vyhotovujú a doručujú listinné rovnopisy elektronických úradných dokumentov prostredníctvom Slovenskej pošty. Cieľom obojsmernej komunikácie je zefektívniť a zrýchliť vzájomnú komunikáciu. Daňovníci navyše budú mať lepší prehľad o svojich povinnostiach a budú si tak môcť pozrieť, čo budú potrebovať z domu či z práce a nebudú tak musieť ísť vyzdvihnúť dokument na pošte.

Chcem vedieť viac

+